Alla inlägg under december 2012

Av Dag Blomqvist - 30 december 2012 20:56

I Tyskland deporterar man de gamla till vård i lågprisländer.


Hur blir det i Sverige om landstingspolitikerna ska få fortsätta kvittera ut sina miljonpensioner som tas ur våra skattepengar som är tänkta till vården av bland annat de gamla?


Läs detta:  http://avpixlat.info/2012/12/28/tyskland-skickar-sina-pensionarer-till-billigare-lander/#more-42522

Av Dag Blomqvist - 28 december 2012 09:40

Arla anhopning av i och för sig minimala substanser företrädelsevis av grundämnenena väte och syre anses understundom efter någon inte närmare angiven tidsperiod kunna ge den krotvågiga celesta elektromagnetiska strälningen större genomslagkraft.

Av Dag Blomqvist - 28 december 2012 09:34

Akustiska superlativ associeras ofta med figurativt objekt med i huvudsak cylindrisk arkitektur och visuell tomhet.

Av Dag Blomqvist - 23 december 2012 12:21

.


Följande insändare fick jag in i tidningen Dalslänningen 2012-12-21:

_______________________________________________


"I början på året fick vi läsa i tidningen Dalslänningen att Försvarsmakten inte sagt nej till vindkraft i Bäcken, Bäckefors, utan endast bestämt hur höga verken får vara för att de inte ska störa flygverksamheten på Såtenäs. Och då åsen, där verken planeras, ligger på 220 meter höjd över havet skulle vindkraftverken därmed endast komma att få byggas 10 meter höga eftersom den totala höjden över havet inte fick överskrida 230 meter. Detta kom som en blixt från en klarblå himmel för politikerna i kommunen


Detta visar att de egentligen arbetar baklänges och förfasar sig över synpunkter som kommer fram i den demokratiska processen. De kunde inte ta till sig att en remissinstans kom att ha andra krav än det kommunledningen fantiserade och drömde om och därmed kastat ut onödiga miljontals kronor av medborgarnas pengar på utan att först utreda konsekvenserna av sina nu bevisade overkliga och ogenomförbara drömmar. Därmed förväntade man sig att deras ihopfantiserade planer på dessa förlustsnurror skulle skrinläggas och låta den militära säkerheten för denna del av landet ha företräde.


Så häromdagen får man i tidningen Dalslänningen läsa om att Eolus Vind AB ansökt om och beviljats tillstånd för att bygga denna vindkraftspark. Men det är nu inte riktigt så det ligger till. Saken är snarare den att Eolus Vind har visserligen lämnat in en ansökan, men inte till kommunen utan till länsstyrelsen. Och det är heller inte en ansökan om bygglov utan en ansökan om en miljöprövning av deras planer. Länsstyrelsen har sedan frågat kommunen hur den ställer sig till denna etablering eftersom länsstyrelsen inte påbörjar en prövning utan att kommunen har beslutat om ett ja eller nej till vindkraftsetableringen. Vad kommunen alltså har beslutat är ett ja till miljöprövningen av anläggningen i Bäcken. Det är sedan länsstyrelsen som fattar det slutgiltiga beslutet. Så Eolus Vind AB har ännu inte fått något tillstånd att bygga dessa vindkraftverk.


Men det förvånande i allt detta är att kommunen inte säger nej då de vet att försvaret redan maximerat höjden på snurrorna till 10 meter. Man lunkar tydligen fortfarande på som oxen med förbundna ögon på tröskplatsen utan annat mål än att mala igenom detta vindkraftsvansinne till vilket pris som helst. Räcker det inte med att man redan, som de själva påstår, lagt ut miljontals kronor och flera års arbeta? Eller ska vi skrota försvaret och/eller be dom veta hut för att dom ber om att få finnas till överhuvudtaget? Vad är det som har hänt? Varför ska nu länsstyrelsen spendera ytterligare tid och pengar på detta dödfödda och miljöförstörande projekt?


Och varför kommer det här nu lagom till jul? Förstår inte kommunledningen vilken oro detta skapar hos den lokalbefolkning som man nu gett sig den på att tortera de närmaste 25 åren med dessa livsfarliga miljöförstörande, bullrande och förfulande maskiner? Men å andra sidan så verkar de ha tappat all vett och sans om de tror sig kunna få ner något CO2 utsläpp med att bygga några tio meter höga vindkraftverk, som släpper ut mer än dubbelt så mycket CO2 än vad både vatten- och kärnkraften gör tillsammans, och det mitt inne i skogen bland 20 meter höga träd?"

________________________________________________________


Nu har kontakt tagits med Försvaret som låter meddela, visserligen bara på telefon, att de tänker gå på den remiss som de lämnade i början på år 2012. Vilket innebär att de tänker hålla fast vid att vindkraftverken inte får byggas högre än 10 meter eftersom bergsplatån ligger 220 meter över havet.


Kunde inte politikerna i Bengtsfors kommun ha ringt det telefonsamtalet, och därmed sparat både tid och skattebetalarnas pengar?


Vänligen

Dag



.

Av Dag Blomqvist - 11 december 2012 21:22

Jag hade dem alla i lådan.

De skramlade gott ibland.

Jag visste dem inte alla,

Blott tyngden, som av sand.


Jag lade dem lydigt som pussel

Som ljudlöst formade hans.


Små, som stora, vilade

jag vred och vände i min hand.

De passade illa i början,

men så småningom såg jag hans.


Det kom liksom ur en dimma

ur föreställningarnas flyktiga värld.

Jag stod där tyst i diset

och väntade in min hans.


Då svepte vinden i släpet

och pusselbiten revs ur min hand.

Förskräckta stirrade pojkarna

under pannlobens oklippta rand.


Förtret och grämelse tog mig

när dunklet återtog hans.


___


Jag hade dem ju alla i lådan.

De skramlade så gott ibland.

Jag visste dem inte alla,

blott tyngden, som av sand.


Det blev mitt livs pussel,

min tankes övre man.

Fram växte så det största.

Fram växte så det som var hans.


Men en bit kan jag inte hitta,

så bilden är otydlig och svag.

Den biten är det jag söker,

den jag fumlande vet har jag.


Kanske ur framtidens hav av funderingar

spolas den upp på land.

Eller så ligger den alltid i min låda.

Tanken, som formar hans.


Av

Dag Blomqvist 2008-12-20.

Av Dag Blomqvist - 4 december 2012 23:00

.


Pyramidens budskap.


Se denna film på  http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=ooy2LTJoMVM&feature=endscreen


Frågorna hopar sig. Eller är det svaret?


Vad vill pyramiden säga oss?


Vänligen

Dag



.

Av Dag Blomqvist - 1 december 2012 19:44

.


Under mina promenader ute i naturen har jag stött på ett mysterium som jag ännu inte fått någon förklaring till.


 


Det märkliga är att denna sten, och liknande, kan jag hitta på marken ovanpå gräs och fallna höstlöv. Alltså ovanpå löv som nyss fallit från träden. Denna sten som bilden visar hittade jag igår på gräsmattan ovanpå det gröna gräset. Jag har klippt gräset med uppsamlare på gräsklipparen ett flertal gånger i sommar och jag har inte grävt i jorden i närheten av där jag hittade stenen.


Det kan ju inte vara någon fågel som flyger omkring med sådana stora stenar och tappat den där. Och jag vet heller inget djur som springer omkring och bär på sådana stenar.


Ute i skogen har jag också hitta liknande stenar ovanpå höstlöven som fallit, så det kan ju inte ha legat där mer än någon månad, eller så.


Nä, jag begriper det inte. Du som ser detta och vet varifrån dessa stenar kommer kan väl förklara för mig hur de hamnat där.


Vänligen

Dag

Ovido - Quiz & Flashcards